<< projecten:

Geitenproject voor kansarme Nepalese vrouwen

In Nepal is er veel vraag naar geitenmelk en geitenvlees. Dit maakt dat het houden van geiten een waardevolle inkomstenbron vormt. Stichting Veldwerk Nepal heeft een mogelijkheid gecreëerd om hiermee kansarme vrouwen op het platteland langdurig te helpen.

Lokaal vindt een selectieprocedure plaats, uitgevoerd door de vrouwen zelf. Hierbij wordt de positie beoordeeld. Is iemand alleenstaand, wat is de kaste, de economische en sociale positie, hoeveel kinderen heeft ze en beschikt ze over een stukje grond?

Driedaagse training

Vrouwen die in aanmerking komen krijgen een driedaagse training, waarin wordt geleerd hoe je de geiten moet verzorgen. Veel voorkomende ziekten komen aan bod en ook de behandeling ervan met lokaal verkrijgbare producten.

En er is ruim aandacht voor het lammeren en de waarde van de melk en het vlees.

Na goed verloop van de training ontvangt iedere vrouw twee geiten. Als de natuur goed z’n werk doet geeft iedere vrouw binnen twee jaar drie geiten terug. Hiervan gaan er twee door naar een andere vrouw en één is voor de organisatie om zo inkomsten voor het project te genereren en zelfstandig voort te kunnen bestaan ook zonder de financiële steun van onze Stichting.

In het district Dhading gaat Stichting Veldwerk Nepal verder met het Geitenproject. Lokale besturen en partners helpen met de organisatie ervan en zien toe op het welzijn en de zorg voor de geiten. Zij gaan op huisbezoek en houden zicht op de gezondheid, het lammeren en de gezinssituatie van de vrouwen.

De inkomsten voor de vrouwen komen veelal ten goede aan gehele families en vooral aan de eigen kinderen. U kunt bijdragen aan het geitenproject in Dhading, Nepal.